tisdag 22 juni 2010

Träffsäkert

Här finnes rastgård för att ingen ont ska drabba kvartetten eftersom vägen nedanför vårt hus är smal och ibland missuppfattad som rallybana. Eventuella mänskliga promenader sker i gåsmarsch längs dikeskanten, mörka årstider skrudad i reflexväst och pannlampa –  och man kan aldrig veta vad som möter ögat nästkommande mogon.

Inte den första och säkert inte den morgonåsynen


Men en junieftermiddag – vägen ligger tom så när som på undertecknad som går i riktning mot kyrkan skrudad i knallrött och från kyrkan en stor bil i lagom hastighet. Däremot förvånas jag över hur nära mig han kommer, men är för dum att reagera i tid, han slickar nästan fötterna och så säger det pang – det fanns ju en backspegel också! Där står jag bakom de vita strecken och begriper ingenting utom att det gör ont! På förarens eventuella pluskonto kan skrivas att han backade tillbaka och var mycket förskräckt, hade inte sett mig utan trodde han träffat en fågel. Men rödbenta fåglar à 1.64 torde inte finnas på dessa breddgrader.


Ungefär här var det även om detta är en äldre bild från en behaglig morgonpromenad

Med ömmande axel och ett nytt telefonnummer fortsatte jag mitt ärende och hade turen att nere i metropolen stöta på en av mina kattvänner, hon hade suttit och om inte inväntat mig så väl väntat ut ett åskväder. Nu med eskort hem ända till brevlådan utökades min bärförmåga och mina inköp med en chockdämpande dryck – dock nöjde jag mig med en två tummar hög och inte som Jan Mårtenssons antikhandlare tre tummar. Sen sov jag gott.

Axelbulan betraktas nu varje morgon, färgerna skiftar litet. Och får den vara helt ifred så …

Men säg den människa som vare sig stående eller liggande kan trolla bort en hel sida ur sitt rörelseschema? Däremot kan min kvartett trolla fram stora doser empati och de spinner tröstande i kör!

3 kommentarer:

  1. Vansinnesförare med rallyinstinkt har man ju hört talas om..men färdtjänst i sakta mak som inte ens ser en vacker röd trana efter vägen?? Näe! Föraren måste ha varit distraherad på nåt sätt..eller så var det den sedvanliga mobiltelefonen som luddade till förarens hjärna. Oavsett så är det oursäktligt och jag hoppas att föraren blev en smula chockad! Tur att allt gick bra denna gången..men var försiktig snälla du..för den vägen verkar vara tillräckligt olycksdrabbad ändå. Glad att du är i ett stycke och kan fortsätta förgylla vår tillvaro med din blogg..
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Trots att händelsen var otäck, så lyckas du ändå skildra det suveränt med en god portion humor. Bilen som ligger på taket i åkerdiket säger allt! Vi har samma slags smala väg här och även här ligger det ibland bilar i olika poser vid sidan om... Röda fåglar på 164 cm! Var karl´n nykter? Även jag är glad att det gick så bra som det ändå gjorde. Utan dig skulle världen ha blivit ha blivit fattigare! Kramar från Vixy, Mozzeman och Zarah

    SvaraRadera
  3. Jodå..jordgubbarna var såå smaskiga..men så var de ju svenska oxå..hihi! "Vasen" var tyvärr ingen vas alls..utan min kära syster har gjort sig omaket att knöla ned jord och planterat dessa blommor i den. Det blir intressant att ta upp dessa plantor sen..haha!
    Ha en fin dag i det gröna..
    Kram kram

    SvaraRadera