måndag 18 juni 2018

Pensel, pensel på blocket där eller När en dröm gick i uppfyllelse

Efter lång väntan - målning stod ju på frihetens önskelista -  eller februari 2011 kom äntligen en tänkbar kurs även om bara en lördageftermiddag. Skissteknik och första bekantskap med akvarell och akryl. Var helt upptänd på vägen hem  och gjorde en inköpslista till nästa Norrtäljebesök, som skulle sammanfalla med ett k.systerbesök. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Vädret väl som nu, dvs inte extrem hetta men snö, tö, snö med plus och minus huller om buller och jag hann inte ta många steg (obs broddad) förrän jag gjorde en olycksalig vurpa som helt tog kål på alla positiva planer. Första dagen tillbringade vi på Norrtälje sjukhus med en bruten handled och följande dagar hemma med en hiskelig värk följd av betydligt längre tid i otympligt format, nog onödig att tillägga vänster hand och att jag är utpräglat vänsterhänt. Mycket klarades dock så småningom av som exv rensa kvartettens räkor med inplastad hand men inte att hålla penna eller pensel i handen.


Optimisten i mig trodde att när gipset väl försvann så var det som vanligt igen, kanske skulle jag be en sjukgymnast om några tips. Så fel jag hade. Sjukgymnast var redan inbokad och väntade och inte tal om några tips utan månaders resor mellan tassemarkerna och Norrtälje plus rejäla hemläxor!

En ful krokodiltass doldes under gipset


Så tiden gick och våren kom , en riktig blåsippsvår som höll på att bringa mig på nytt fall men där var turen på min sida, det blev ett prosaiskt fall utan följder. Och så småningom kunde jag hantera pennorna igen
 

Lyckan att ha en egen blåsippsträdgård

Och varje gång kursutbuden landade i brevlådan letade jag lystet men bara för att finna att jo visst kunde jag på kurs men desvärre inte ta mig därifrån. Kurserna passade inte med min sista buss, i tassemarkerna ska man inte ränna ute på kvällarna utan sitta vackert hemma och skissa och testa sig fram





Ett axplock från skisser till kol och pastellkritor


Men skam den som ger sig, hösten 2013 dök det upp en akvarellkurs på dagtid i Norrtälje. Anmälde mig blixtsnabbt men inte tillräckligt snabbt, den var redan fulltecknad och det fanns bara en kvällskurs med platser kvar att välja på …..
Prisar numera min lyckliga stjärna att jag valde den och då fick Ulf Holmberg som handledare

Ulf, en handledare med oändligt tålamod


Fylld av både förväntan och nervositet kom den dag då jag letade mig fram till kurslokalen i Rodengymnasiet och då insåg att jag inte skulle kunna stanna kurstiden ut om jag ville hinna med min sista buss hem men tänkte att jag fick väl vara desto effektivare i den härliga miljö som uppenbarade sig.

Kurs pågår

Mitt första försök blev en inte kattastrof utan en lärorik katastrof, då jag tänkte mig en favoritskiss som akvarell


Detalj ur den pastellskissen

Akvarellen? Den ligger längst ner i en låda bevarad som en pekpinne:  skynda långsamt och gapa inte över för mycket! 

Det andra kurstillfället ägnades åt porträttmålning utan modell och då gick det bättre och minns hur Ulf sa: Den ska du rama in!


Ulf, det dröjde  men nu är den inramad

Kusen förhöjde hösten och jag såg fram mot en fortsättning till våren,, men det blev ingen fortsättning och då valde jag Ulfs torsdagskurs i olja och akryl, men det är ju en annan historia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar