lördag 7 maj 2011

Missförstådd allemansrätt eller Skrattar bäst som skrattar sist?

Nostalgia Renown

Min något tveksamma kärlek till grannarna rådjur fick mig för några år sedan att gräva ner en present i växthuset för att vara säker på att få uppleva den.




De senaste åren har jag således kunnat njuta tidiga och mycket vackra tulpaner även genom köksfönstret!






Och sett dom försvinna för att ge plats åt sommarens fröjder



I höstas fyndade jag nya tulpaner, bland andra vita fransiga, som påminde om svanar - rum fanns ledigt i växthuset för dessa kommande skönheter.

En lång och kall vinter följde och med den ett också ovälkommet  avbrott i tassemarksidyllen, men det är en annan historia. Äntligen kom så föraningar av våren, dvs det grönskade i växthuset, gamlingarna var först och snabbast men ögonen följde med spänning nykomlingarna och såg oförstående en dag tulpanblad ligga  utslängda i stället för att ömt omfamna och skydda de vita skönheterna.






Dessutom var lökarna försvunna


Rådjuren – orimligt hur de skulle tagit sig in genom stängd dörr?


Skogstjälls padda, som delat växthus med mig i nästan alla år ?


Nej, han hade aldrig rört eller förstört tidigare





Ekorrarna, som jag sett leka i närheten och utföra hisnande balansnummer på telefonledningarna, som de använder som autostrada för att snabbt passera huset?



Skulle de kunnat letat sig in genom vädringsluckan?






Hade de börjat bygga upp ett skafferi?


Tillgång till dold kamera finns inte och det vore nog meningslöst att sätta ut kattpatrull på nätterna – mer avskräckande än problemlösande?



Sanningen är nog att den glupska matfriaren smög sig fram underifrån och lyssnar till tilltalsnamnet SORK! Men varför just växthuset när alla rabatter är fyllda av kommande tulpaner?



Och när jag nu börjar studera ämnet läser jag att om man fått en sork i trädgården så måste den bort så fort som möjligt och att det finns en mängd olika metoder har jag också förstått!



Det finns sorkskrämmor som vibrerar i flera prisklasser, den billigaste hade ett tilltalande specialpris på 398:-, det räckte fram till 30/4. Men en storsäljare som rekommenderades! En fördel kanske att den även skrämmer bort ormar? Men sen är ju frågan åt vilket håll dom flyr. Det kan ju bli ur askan i elden, om jag inte helgarderar rastgården t.ex. Skrämman verkar med ca 18 m radie, vilket sägs ge en diameter på ca 35 m eller totalt verkningsområde 1000 kvm.



Sen finns det en sorklök som verkar i ca 2 år. De ska planteras i form av ett U runt trädgården och avståndet mellan lökarna ska vara 8 m, en sida lämnas alltså öppen för reträtt, den sidan ska nog inte vara den mot grannarna! Sen ska man fortsätta och plantera nya rader var fjärde dag tills området är fyllt.



Man kan också bedriva jakt med  medhjälpare. Katter sägs vara bra sorkjägare även om de flesta föredrar kattmat. Kvartetten tillhör nog just gruppen husmanskatter och lämnar därför det de lyckats fånga in vid min frukoststol. Själv föredrar jag nog min egen kost, även om Fabian denna vår försökt övertyga mig om fördelarna med en ödlediet!



Ugglor är utmärkta sorkjägare men jag tror inte på idén att sätta upp uggleholkar. Än mindre lockande är tanken på orm, som ju också lever på mina marodörer.



Stövelpåbud råder redan även i närområdena


Hästar föreslås också p g a de vibrationer de åstadkommer då de rör sig. Till detta finns en annan ack så tråkig lösning, den hederliga gräsklipparen. Kanske kommer jag att få tassemarkernas kortaste gräs?



Ytterligare knep värt att prova är att plantera ut bondbönor litet överallt – de kan ju med glädje hamna i grytorna. Och kaffesump kommer att få ett större spridningsområde än tidigare, dvs det har jag använt till rosorna och hallonen i många år. Nu får jag väl öka kaffekonsumtionen så att det räcker till alla rabatter. Kanske inte riktigt vad reklamen tänkte sig med  "Om du får oväntat besök"?



Slutligen, vad som prövades direkt, ”kattbevattnad” sand att strö runt åtråvärda plantor. Finns alltid att tillgå. Ska spetsas med litet hårtussar också och på så sätt kommer ju även kvartetten om än indirekt att delta i återställandet av hemfriden.



Räddningsaktionen är påbörjad!



Bland trädgårdsveteranerna har jag också hittat några som verkligen försöker mota Olle i grind och alltså självmant placerat sig precis innanför ingången - tänk om de kunde visa samma entusiasm inför gänget kirskål, lupiner m.fl.?



Lämnar problemen med en fundering över det manliga släktet på Gotland eftersom jag i SAOB såg att sork är en dialektal benämning på just pojkarna där. Skulle jag i nuvarande sinnesstämning kalla en gotlänning sork gjorde han nog bäst i att rymma fältet. Fast jag skulle nog inte nöja mig så lätt – pottsork fick det bli, har inte fått grepp om historiken, men andemeningen är ju solklar och överensstämmer med vad jag tycker om dessa inkräktare – inte ett enda försonande drag!!! Hade de haft kirskål med på menyn, hade vi kanske kunnat ingå någon form av allians?






Det är ju ändå inte meningen att detta ska vara tassemarkernas framtida tulpaner! Inte heller är gästfriheten så stor att sorkarna bjuds till dukat bord




Och de vita svanarna? Med risk för att utmana ödet, det finns hopp? Höstplanteringen avslutades med att 1 à 2 lökar från varje nykomling landade i en gemensam rundel utanför växthuset!



Givetvis är området minerat med både kattsand och kaffesump!









3 kommentarer:

  1. Jasså det var sork det var..och snodde lökarna med..Fy så oförskämt!! För ett antal år sedan hade vi sork på tomten som sedermera flyttade till grannens potatisland. Då tipsade vi om hur vi gjort för att få väck dem. På den tiden såldes gula puderkulor i plåtburkar på nuvarnade Granngården som var väldigt effektiva. Ungefär som små badbomber man ser på spa-avd. i affärerna. Man grävde ned dem med ett visst avstånd runt platsen man ville "freda" och det räddade även grannens potatis. Jag tror de verkar rätt länge oxå. Ska kolla om Granngården saluför dyligt nuförtiden.
    Gudomligt vackra bilder måste jag säga. Paddan ser ut som en trevlig gäst och håller säkert sniglar från dina plantor..*ler*
    Kramar från Östanbyns täppa

    SvaraRadera
  2. Äntligen! Efter månaders väntan, ännu en målning i ord och bild! Slitit med datorn har jag gjort också, bara för att kunna få läsa och titta i lugn och ro. Belönades med en härlig berättelse och riktigt fina bilder!
    Så det var sorken som varit framme. Minns hur sorkarna gjorde massaker på blommorna i min morfars trädgård, löjtnantshjärtan, tulpaner försvann och en totalt underminerad gräsmatta!
    Morfars recept var annorlunda men synnerligen effektivt. Hästurin blandades med klippta brännässlor och krossad vitlök i en plasttunna. Sedan fick det stå i solen någon vecka och "mogna till". Små björkruskor doppades sedan i den minst sagt stinkande häxbrygden och dessa kördes ned i sorkhålen. Inte en enda sork blev kvar! Fast tror Ninnis förslag är betydligt enklare...
    Kramar från trogen läsare

    SvaraRadera
  3. Ninni och Vixy,
    ni skämmer bort mig!!! Och era råd låter verkligen värda att prövas. Ninnis kanske något enklare, men naturens egna medel torde ju åtminstone vara rätt i tiden, dvs helt ekologiska. Problemet blir väl bara att hitta en kissnödig häst!
    Själv hade jag ytterligare ett tips, som jag glömde bort. Man gräver ner flaskor och då blir det det också vibrationer i jorden, men även risk att grannarna kanske tror att jag börjar odla öl och vin direkt på flaska!

    SvaraRadera