tisdag 22 januari 2013

Piraten i våra hjärtan - Minnena lever vidare





Piraten




Härmed jag tillkänna giver,
att min katt har gått ur tiden.
Kanske smyger den kring benen på sin himmelske Herr Far,
stryker nådigt, silkeslen
men med svansen som en piska
lyftad, när den bortom striden
anar, vad den missat har.
(Den och mössen är ju vänner
i den sanna fridens sal!)

Därför jag till alla skriver
om den sorg som mig uppriver,
om förlusten av musiken
från min katt, som när den vässat
sina klor, var nöjd att leka
med sin mattes papperstussar
i ett svängrum utan like,
ja, om allt jag vittnat har.
Men allenast ifrån prästen
har jag fått till tröst ett svar, som i korthet lyder:

"Kära Matmor! Då er Misse
häromdagen somnat in,
vaknade den upp i himlen
vid en skål med husets vin.
Med sin skära nosspets sågs den
gäspa inför härligheten
men med Er i tacksamt minne
njöt den örontofsad leken.
Den fick inga änglavingar
men flög ändå upp som solen,
lycklig sitter den på stolen
intill det bekanta fönstret, som har utsikt ned mot Jorden,
sitter ibland solens strimmor
där den hela tiden spinner."

(Bo Setterlind, Visa om en katt)

 
 
 
 
Tack för all den tid vi fick tillsammans!
 
 
Carin, Simbor, Fabian och Amber
 
 
 

1 kommentar:

  1. Söta fina Piraten..En skönhet in i det sista..*ler*
    Vila i frid lilla vän..

    SvaraRadera